diumenge, 27 d’abril del 2008

PROGRAMARI EDUCATIU

A mesura que avança la tecnologia es fa necessari adaptar-nos a les seves possibilitats i al seu potencial. Això és aplicable a qualsevol àmbit. Adaptar les noves tecnologies a l’educació es fa imperiós tenint en compte el seu valor en l’aprenentatge significatiu. El programari educatiu ens obre un ventall de possibilitats en aquest sentit. Per als docents actuals i futurs professors és important conèixer tots els recursos didàctics possibles a fi de poder avaluar-los i introduir-los a l’escola com una eina més d’aprenentatge.
Perquè promou l’aprenentatge significatiu el Programari Educatiu? En aquest sentit és interessant citar les conclusions de l’estudi de l’Unesco sobre el tema. En ell es diu que les persones retenen el 80% del que veuen, escolten i fan. El programari integra elements visuals, auditius i manipulatius. Aquesta capacitat d’interacció dels recursos tecnològics fan que l’aprenentatge sigui divertit, potencia la creativitat i facilita la relació entre el que l’alumne sap i el que aprèn. A més fa possible efectuar les activitats a casa amb un tutor virtual ja que els programes estan concebuts per corregir els exercicis en el moment que s’executen cosa que facilita la seva retenció.
Com que el propòsit d’aquest treball és conèixer alguns d’aquest programes a fi d’analitzar les seves possibilitats didàctiques, m’agradaria comentar alguns que considero que poden ser útils:
· LOGO (http://neoparaiso.com/logo/) és un llenguatge que pot ésser emprat per aprendre matemàtiques i geometria de manera fàcil i senzilla. Una tortuga manejada per l’alumne li permet dibuixar, pintar i realitzar figures geomètriques. És molt interactiu, permet al nen crear i investigar sobre les pròpies creacions. Quines aportacions dona al docent? Aporta unitats didàctiques que serveixen de suport a l’aprenentatge i la possibilitat de compartir experiències i aplicacions del programa amb altres docents que el fan servir.
· En el camp de les ciències es pot utilitzar Froguts (www.froguts.com) . Aquest és un programa de simulació. Entre d’altres permet a l’alumne disseccionar virtualment un amfibi, conèixer i identificar les seves parts.
· EDU365.cat (www.edu365.cat). És un portal que té moltes possibilitats didàctiques. En l’assignatura de música ofereix oportunitats d’aprenentatge molt interactiu i divertit. El nen aprèn jugant a reconèixer les notes i els sons, aprèn a crear la seva pròpia música, es familiaritza amb diferents estils de música i amb les varietats d’instruments i les seves possibilitats.
A algunes persones els fa respecte entrar en el món “misteriós” de la informàtica. Diuen que no està fet per ells o elles. Aquesta actitud no ens la podem permetre els que volem exercir la docència. Hem d’accedir i entendre totes les oportunitats d’aprenentatge que aporta el programari educatiu: les enciclopèdies on line, els documentals monogràfics, els programes que permeten crear un kit de radio, saber fer servir una base de dades, redactar un text fent servir les diferents aplicacions, crear un Power Point i molt més. Quan més familiaritzats estem amb els programes informàtics, més fàcil ens resultarà accedir als nous i més aplicacions podrem trobar en el context educatiu.