
Un programa educatiu és una aplicació informàtica usada com a mitjà en contextos d’ensenyament-aprenentatge. Aquesta aplicació pot ser directa (del mateix programa ja s’aprèn) o indirecta (s’usa tan sols com un recurs per aprendre).
La finalitat principal de tot programa educatiu és que l’usuari aprengui un concepte fent-ne una pròpia representació mental.
Això s’aconsegueix a partir de l’esquematització del concepte i utilitzant elements multimèdia. Aquests inclouen imatge, àudio i text, i permeten una interactivitat molt enriquidora per a l’aprenentatge de l’usuari.
La interactivitat implica una comunicació entre l’usuari i el programa, de manera que la persona té una àmplia participació i una llibertat molt gran davant tot el que fa amb material multimèdia, mentre que aquest últim li proporciona una resposta ràpida i eficaç. Es tracta, doncs, d’un procés bidireccional.
Per tal que hi hagi una bona interactivitat cal que el nivell d’intervenció i de decisió de l’usuari sigui elevat, que pugui manipular o ajustar el programa als valors que ell vol, que la comunicació sigui senzilla i que la resposta sigui ràpida.
Ens podem trobar amb cinc nivells d’interactivitat, segons el grau que compleixin tots els aspectes esmentats anteriorment. El nivell zero mostra una intervenció nula per part de l’usuari, mentre que el nivell cinc permet crear simulacions virtuals a qui fa ús del programa. Els nivells intermitjos presenten cert grau de llibertat per part de l’usuari, però no tant com el nivell cinc.
Les funcions del programari es poden classificar seguint una gran varietat de criteris, però el més fiable d’aquests és el que proposa Bettetini, el qual destaca quatre funcions:
- Presentar o reproduir informació. Es tracta d’un aglotinament d’informació estructurada.
- Permetre l’exploració del coneixement. Es basa en la creació d’entorns per experimentar i construir el propi coneixement. Els programes de simulació són un recurs molt útil per treballar aquest aspecte, ja que acosten a la realitat i permeten crear espais virtuals a l’usuari.
- Possibilitar l’expressió. L’usuari utilitza el propi codi simbòlic per expressar-se. El programa de creació és un recurs molt usat, ja que permet la llibertat de creació a tots els usuaris, adaptant-se a la diversitat d’interessos que aquests poden tenir.
- Possibilitar la comunicació. S’intenta fomentar l’intercanvi d’informació entre diferents usuaris.
Podem trobar recursos educatius a la xarxa, i és bo que aquests es combinin amb els recursos més locals, ja que proporcionen espais de debat (fòrums), entorns de treball col·laboratiu,etc.
L’ús del programa informàtic com a mitjà educatiu fa que la transmissió de la informació estigui més adaptada a la subjectivitat de cadascú, permet la manipulació dels elements per part de l’usuari, fomenta l’observació i l’anàlisi immediat de tot allò erroni o millorable, dóna lloc a la creativitat de cadascú...així doncs ens trobem davant d’un mitjà capaç d’enriquir molt el saber del nen deixant que aquest vagi al seu ritme i seguint els seus propis interessos.
Aquests programes es poden aplicar en àmbits molt variats. Alguns d’ells són la demostració (donar a conèixer una informació), la documentació (cerca d’una informació molt ben estructurada), les narracions interactives (contes que permeten opcions interactives, fàcilment adaptables a la voluntat del lector), programes tutorials (permeten que el professor vagi fent un seguiment de l’activitat de l’alumnat), programes d’exercitació (per practicar exercicis i trobar els errors a l’acte), programes de simulació, programes de creació i jocs educatius.
Cal tenir en compte que abans d’utilitzar un material multimèdia cal estudiar-ne bé el contingut i analitzar si és adequat respecte l’ensenyament que volem dur a terme.
Davant aquesta proposta didàctica tan satisfactòria, es preveuen molts canvis en el futur. Amb el pas dels anys aniran sorgint materials cada vegada més interactius i de més qualitat. Aquest fet comportarà canvis en la manera d’aprendre, i conseqüentment en la manera d’ensenyar.
Per aquest motiu és necessària una constant adaptació del currículum i del professorat a aquestes innovacions que proporcionaran un nou i interessant mètode d’ensenyament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada